Plan de Mobilitate Urbană Durabilă pe bune

Piteștiul devine, pe zi ce trece, tot mai aglomerat. Și nu este de mirare. Toate proiectele de așa-zisă dezvoltare a infrastructurii au fost gândite pompieristic, pentru a turna asfalt pe câte o stradă, fără a avea un plan integrat de dezvoltare a întregii infrastructuri din Pitești. Atunci când au extins câte o stradă, au uitat de pietoni și de trotuare. Atunci când flota de autobuze a fost puțin reînnoită, au uitat să creeze noi stații de autobuze și să dezvolte traseul, pentru a acoperi nevoile tuturor piteștenilor. Atunci când s-a construit câte o parcare în fața blocului, au uitat de spațiile verzi.

Traficul și modul în care a fost gândită întreaga infrastructură sunt o problemă reală. Străzile fără trotuare sunt o problemă reală. Lipsa pistelor de bicicletă este o problemă reală.

Voi coordona o echipă profesionistă în primărie care să conceapă un plan pe termen lung pentru schimbarea radicală a întregii infrastructuri din Pitești. Dezvoltarea orașului și creșterea calității vieții piteștenilor se vor realiza pe baza unui sistem de transport eficient și durabil, accesibil geografic și economic. Rețeaua de transport dezvoltată va susține mobilitatea persoanelor și a mărfurilor, creând astfel cadrul pentru afirmarea municipiului Pitești până în 2040 ca oraș inteligent, pentru îmbunătățirea calității vieții și a mediului urban, un mediu urban atractiv, modern, ecologic și accesibil pentru locuitorii săi, pentru turiști și pentru locuitorii zonei de influență, care învață sau muncesc în oraș. Mobilitatea durabilă este expresia dezvoltării unui sistem de transport solid, ecologic și eficient, prietenos cu mediul, dar în același timp statornic și tradițional, asigurând un echilibru între valorificarea modurilor și infrastructurii de transport tradiționale cu necesitatea de modernizare și asigurare a consumului eficient de resurse și promovarea modurilor de transport nepoluante.

Accesibilitatea rapidă va reprezenta integrarea zonei urbane, cu asigurarea accesului cu economii de timp către punctele de interes pentru persoane și mărfuri, oferirea de alternative multiple de deplasare, scăderea timpilor petrecuți în trafic, dar și dezvoltarea unui sistem de transport accesibil pentru toate categoriile sociale, echitabil și eficient economic. Pentru crearea unui mediu urban durabil și bine conectat, este necesar să depășim etapa în care elaborăm documente pe care nimeni nu le pune în aplicare, cum ar fi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Implementarea cu prioritate a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă reprezintă un demers strategic, funcțional și operațional al comunității din municipiul Pitești și al autorității publice locale și este una dintre prioritățile mandatului meu.

Reducem traficul

Avem nevoie de măsuri aplicate pentru reducerea traficului: de la reevaluarea și eficientizarea sistemului de semaforizare inteligentă la îmbunătățirea și mărirea flotei de microbuze și autobuze și dezvoltarea de noi rute, la modernizarea și crearea de noi piste de bicicletă, lărgirea și împrospătarea străzilor, măsuri care vor duce, pe termen mediu și lung, la scăderea numărului piteștenilor care folosesc mașina ca unic mijloc de transport. Însă e important să abordăm problema de acum. Vom găsi soluții inteligente și de bun-simț pentru a reduce din orele petrecute în trafic.

Un plan integrat pentru transportul public din Pitești și infrastructură complementară

Orașul nostru nu mai poate aștepta încă patru ani pentru soluțiile la problemele de trafic și infrastructură din Pitești. Înainte de toate, e important ca viitorul plan pentru infrastructură a Piteștiului să fie conceput împreună cu piteștenii. Am vorbit cu voi, am auzit nevoile voastre și cred că este în continuare nevoie de o dezbatere reală, avem nevoie să ascultăm toate ideile și preocupările piteștenilor. Nu trebuie să fie un plan gândit doar pentru mașini, ci pentru toți piteștenii.

Dezvoltarea transportului public în municipiul Pitești reprezintă un aspect crucial pentru viitoarea administrație, având în vedere impactul său major asupra mobilității și calității vieții locuitorilor. Iată câteva direcții-cheie la care vom lucra pentru îmbunătățirea acestui aspect:

Mărirea și îmbunătățirea flotei de microbuze și autobuze și dezvoltarea de noi rute. Transportul public trebuie să fie gândit astfel încât să țină cont de nevoile reale ale piteștenilor, cu orar precis și care să deservească și piteștenii care lucrează în schimburi (program de noapte sau după-amiază), dar și cu noi rute care să deservească și să conecteze de o manieră coerentă toate cartierele Piteștiului.

Integrarea în sistemul de transport metropolitan: Conectarea trenului de călători către localitățile din apropiere, precum Ștefănești, Mărăcineni și Mioveni Platforma Dacia, în cadrul unui sistem de transport metropolitan, ar putea facilita accesul și mobilitatea între aceste zone și municipiul Pitești. Astfel, locuitorii ar avea opțiuni suplimentare de călătorie și ar fi încurajați să utilizeze transportul public în detrimentul autovehiculelor personale.

Benzi unice de circulație pentru mijloacele de transport în comun: Crearea de benzi dedicate exclusiv pentru autobuzele de transport în comun ar asigura o circulație mai fluentă și predictibilă pentru aceste mijloace de transport. Asta ar putea reduce timpii de călătorie și ar îmbunătăți calitatea experienței pasagerilor.

Construirea de parcări supra și subterane: Pentru a decongestiona spațiile de pe arterele de circulație și pentru a facilita accesul la transportul public, vrem să construim parcări supra și subterane în centrul și în toate cartierele Piteștiului. Prioritatea mea este construirea de noi locuri de parcare fără a lua din spațiul verde. Aceste parcări ar trebui să fie integrate inteligent în infrastructura existentă și să ofere locuri suficiente pentru autovehicule, biciclete și alte mijloace de transport alternativ. Parcările supraterane vor avea locuri de joacă și de recreere la ultimul nivel (similar cu cea de la Kaufland Nord).

Realizarea unui Masterplan pentru circulația bicicletelor: Dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru bicicliști poate fi o soluție excelentă pentru reducerea traficului și a poluării în Pitești. Un Masterplan pentru circulația bicicletelor ar trebui să ofere o viziune amplă asupra dezvoltării acestei modalități de transport, inclusiv conectarea punctelor importante din oraș cu cartierele rezidențiale și facilitarea parcării bicicletelor în zonele de interes.

Construirea de parcări rezidențiale pentru biciclete: În paralel cu dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete, e nevoie să se construiască și parcări rezidențiale specializate pentru biciclete în cadrul imobilelor colective noi. Aceste facilități ar permite locuitorilor să-și păstreze bicicletele în condiții de siguranță și să le utilizeze cu ușurință în activitățile lor zilnice.

Infrastructura pentru transportul alternativ, verde, este o altă prioritate a mandatului meu. Vom crea un nou departament aflat în subordinea primarului, format din profesioniștii în domeniu și reprezentanții piteștenilor din fiecare cartier în parte, care să ajute la implementarea măsurilor pentru un oraș care să funcționeze pentru toți.

Infrastructură rutieră

Piteștiul are nevoie de proiecte majore de infrastructură care să decongestioneze traficul în puncte esențiale:

  • Podul Lânăriei – Sticlelor în Prundu 
  • Pod peste Argeș la capătul drumului expres Pitești – Mioveni
  • Revitalizarea fostei centuri a Piteștiului prin reproiectarea fluxurilor de trafic pentru traversarea rapidă a Piteștiului pe axa Prundu – Bascov 
  • Realizarea străzii de legătură între Calea Bascovului – C-tin Brâncoveanu – Bascov

Vom promova transportul durabil, adaptând Piteștiul la noile modele de transport public și privat. Pitești – un oraș pentru biciclete. Trebuie să creăm infrastructura necesară care să unească toate punctele importante ale orașului prin piste de bicicletă astfel încât să devină un mijloc de transport folosit și apreciat de toți piteștenii.

Cartiere, cartiere, cartiere 

Voi genera discuții lunare la firul ierbii în toate cartierele Piteștiului, așa vom putea desena împreună harta de mobilitate urbană, cu o hartă inclusiv a pistelor de bicicletă, pentru a monitoriza cele mai sigure rute, dar și pentru a dezvoltare integrată cu trotuare la nivel cu carosabilul. Piteștiul este al piteștenilor, iar spaţiile comune pietonale şi de tranzit, care să invite la plimbare, trebuie să se regăsească în toate cartierele orașului. Asta presupune reamenajarea străzilor, a aleilor și a pieţelor şi piaţetelor.

Implementarea parcărilor de biciclete la intrarea în instituțiile publice municipale. Trebuie să conducem cu exemple și să fim pregătiți pentru noi modele de mobilitate personală.

Planul Urbanistic General trebuie finalizat, pus în aplicare și să devină „Biblia de dezvoltare a orașului”.

Trotuare în cartiere

Plimbările prin cartierele Piteștiului au devenit o continuă cursă cu obstacole. Au dispărut nu doar spațiile verzi din cartiere, ci și trotuarele. Centimetru cu centimetru, au fost înghițite de așa-zise „lărgiri ale străzilor”, parcări și mașini abandonate. Piteștiul a ajuns subiect în presa națională din cauza trotuarelor extrem de strâmte. Primăria trebuia doar să aplice legea. Conform legii, lățimea unui trotuar trebuie să fie de 1,5 m, fără a fi incluse bordurile, scările de acces sau gardul viu. Avem nevoie în cadrul Primăriei Pitești de o comisie care să se ocupe de identificarea tuturor trotuarelor care au o mărime mai mică de 1,5 m și de un plan integrat care să includă și finanțarea pentru lărgirea și modernizarea trotuarelor. Mersul pe jos poate fi o plăcere, dacă există cartiere civilizate și locuri în care piteștenii pot face exerciții în aer liber.

Modernizarea tuturor străzilor din oraș

Vom dezvolta un plan amplu de modernizare și asfaltare a drumurilor din oraș. Înainte de asta, ne vom întâlni cu reprezentanții din cartiere pentru a prioritiza străzile care să fie asfaltate cu prioritate. Putem face asta rapid, fără licitații, caiete de sarcini, termene și contestații care pare că nu se mai termină. Lucrări de investiții minore și medii, precum modernizări de străzi, se vor face cu ADP. ADP a achiziționat în anul 2023 o stație nouă de asfalt care poate produce 90 tone/oră. De aceea, voi modifica de urgență Regulamentul de funcționare al ADP care nu permite în acest moment decât lucrări de reparație, adică peticeli, și vom realiza un program de modernizare prin ADP. Noua stație trebuie folosită la capacitatea reală.

Finalizarea modernizării micilor chioșcuri de pe marginea drumului și mutarea celor care încurcă traficul pietonal sau sunt abandonate.

Regândim spațiile publice. Spațiile publice trebuie regândite astfel încât să devină locuri de socializare pentru piteșteni. Investițiile sunt minore față de plus valoarea pe care o aduce un oraș prietenos față de locuitorii săi.

Toalete publice. Vom instala toalete publice în orașul nostru, moderne, igienice, prietenoase cu mediul și sigure, care să poată fi utilizate și de persoanele cu dizabilități.

Inventarierea mobilierului urban. Am de gând să fac un inventar corect al pubelelor și băncilor, pentru a le instala corect în oraș. În prezent, pubelele sunt plasate la întâmplare și nu sunt utile pentru păstrarea unui oraș curat. Există străzi cu 3-4 pubele una lângă alta și alte locuri de zeci de metri fără niciuna.

Crearea mai multor zone de recreere pentru animalele de companie. Piteștiul are nevoie de o dezvoltare responsabilă și inteligentă nu doar în centru, ci în toate cartierele. Dacă în centrul orașului s-au mai făcut câteva investiții, cartiere precum Războieni, Trivale, Craiovei, Tudor Vladimirescu, Găvana nu au avut parte de investiții semnificative de decenii. Este nevoie să prioritizăm nevoile tuturor cartierelor, cu un plan de dezvoltare pentru fiecare în parte.

Vom organiza concursuri de arhitectură pentru locuri noi, amenajate, și reabilitări cu ajutorul Ordinului Arhitecților din România.

Vom începe introducerea în subteran a cablurilor electrice și de internet, așa cum de mult s-a întâmplat în orașele civilizate.

Înapoi