Analize sociologice realizate la nivelul Piteștiului au scos la iveală că principalele trei probleme cu care se confruntă cetăţenii în cartierele în care locuiesc au legătură cu mizeria. Doi din patru piteșteni au probleme cu gunoiul, cu mirosul urât sau probleme de infrastructură de canalizare. Pentru unul din patru piteșteni, cea mai întâlnită problemă are legătură cu lipsa spaţiilor verzi şi /sau a locurilor de joacă sau a infrastructurii de petrecere a timpului liber. 

Vom analiza fiecare teren în parte și vom concepe un plan unitar pentru a reda cât mai mult spațiu verde piteștenilor.

Inventarierea domeniului public al Piteștiului și cadastrarea 

 

Inventarierea serioasă și detaliată a domeniului public și a bunurilor primăriei din Pitești reprezintă un pas crucial pentru o administrare eficientă și transparentă a orașului după alegerile locale. Această măsură este esențială din mai multe motive și ar trebui să fie una dintre primele acțiuni întreprinse de noul primar și de echipa sa administrativă.

Primul motiv pentru care inventarierea este importantă este acela că oferă o imagine clară și precisă asupra resurselor disponibile ale orașului. Astfel, se pot identifica și evalua cu exactitate activele, infrastructura și terenurile deținute de Primărie, ceea ce facilitează luarea deciziilor cu privire la gestionarea acestora. De exemplu, cunoașterea detaliată a terenurilor disponibile poate ajuta la identificarea locațiilor potrivite pentru proiecte de infrastructură, parcuri sau alte facilități publice necesare comunității.

În al doilea rând, inventarierea este crucială pentru prioritizarea investițiilor publice. Odată ce toate activele și nevoile orașului sunt cunoscute și documentate în mod corespunzător, este mai ușor să se stabilească care proiecte ar trebui să primească finanțare și atenție în primul rând. De exemplu, în funcție de starea infrastructurii existente sau de necesitățile comunității, se pot stabili obiective prioritare, cum ar fi modernizarea drumurilor, extinderea rețelelor de utilități sau construirea de facilități culturale și recreative.

În plus, inventarierea adecvată a domeniului public este crucială pentru accesarea fondurilor europene și a altor surse de finanțare externă. Multe programe de finanțare europeană necesită o documentație detaliată și clară referitoare la activele și nevoile orașului pentru a putea obține fondurile necesare. Prin urmare, o inventariere precisă poate crește șansele de succes în atragerea investițiilor externe și a granturilor. În fine, realizarea inventarierii la timp și în mod corespunzător poate contribui la implementarea eficientă și la respectarea termenelor proiectelor aflate în lucru sau planificate pentru viitor. Având o bază solidă de informații, autoritățile locale pot gestiona mai bine resursele, pot evita suprapunerile și neclaritățile în proiecte și pot asigura că acestea sunt finalizate la timp și în parametri normali.

Conectăm parcurile și spațiile verzi prin piste de bicicletă și trotuare accesibile

Creștem accesul piteștenilor la parcuri și la spații verzi. Parcurilor noastre le lipsește promovarea, pentru a crește numărul de vizitatori. Fiecare cartier trebuie să ajungă să aibă spații verzi, cât mai aproape de locuințele oamenilor. După preluarea mandatului, imediat ce vremea o va permite, voi lega Trivale de Luncă cu piste de bicicletă sigure.

Dăm viață parcurilor

Nu e de ajuns să modernizăm parcurile și să creăm noi spații verzi. Voi încuraja și dezvolta cât mai multe activități sportive și culturale, evenimente dedicate care să dea viață parcurilor și orașului. Sunt un pasionat al baschetului și al sportului în general. Însă în Pitești vedem cum activitățile pentru tineri nu doar că nu sunt sprijinite, ci adesea ajung să fie descurajate. Cum ar arăta orașul nostru dacă, împreună cu școlile și cu voluntarii, am organiza multiple activități sportive în parcurile și în locurile verzi din cartiere? Dacă tinerii noștri ar fi încurajați să se joace, să facă sport, să alerge și să se dezvolte?

Astăzi, parcurile din oraș depind de o singură sursă de finanțare: Primăria, banii din taxe și impozite. Trebuie să găsim noi surse de finanțare, să organizăm într-un parteneriat public-privat evenimente în parcurile noastre, astfel încât să se bucure și piteștenii, să sprijinim și dezvoltarea parcurilor.

Voi face o prioritate din construirea de terenuri de sport și modernizarea celor vechi. S-a putut la Brașov, se poate și la Pitești.

Modernizarea și extinderea spațiilor verzi de-a lungul râului Argeș

Piteștiul este traversat de râul Argeș și dispune de o promenadă extinsă care, cu investiții, ar putea deveni un nou punct de atracție pentru piteșteni. Avem nevoie de un concurs internațional de proiecte pentru modernizarea întregii promenade a râului Argeș. Un spațiu imens care poate fi redat piteștenilor care vor să se bucure de orașul lor. Putem face asta. Voi demara lucrările pentru sistematizarea râului Argeș – navigabilitate/ bărci, promenada și infrastructura de bază pe cheiuri pentru concesiuni (utilități – apă, curent, canal), vizând astfel transformarea malurilor Argeșului în cea mai cool zonă de promenadă și entertainment. Primul pas înseamnă luarea în administrare de la Apele Române a malurilor râului Argeș, avem cadru legal care să ne permită asta și doar prin asumare și cu responsabilitate putem demara acest proiect atât de dorit de toții piteștenii.

Avem pădure și apă. Avem resurse naturale importante de care nu am știut să profităm. Piteștiul are un potențial uriaș pentru a fi transformat în orașul cel mai prietenos cu mediul din România. Un oraș cu multe activități în aer liber care să întărească întreaga comunitate. În calitate de primar, voi face o prioritate din extinderea spațiului verde, modernizarea Parcului Trivale și a promenadei râului Argeș.

Doar așa Piteștiul poate deveni orașul verde pe care ni-l dorim cu toții.

Salubritate

Piteștiul are nevoie de servici moderne și mai ales competitive pentru domeniul salubrității. Este un pas esențial pentru civilizarea Piteștiului, cu impact direct în creșterea calității vieții oamenilor, a protecției mediului și în ceea ce privește sănătatea publică. Vom continua programul de montare a infrastructurii pentru colectarea deșeurilor pe 5 fracții. Nu este un moft, sunt normative internaționale pe care trebuie să le actualizăm, altfel vom plăti sume exorbitante pe gunoi. Conform directivelor europene, România trebuie să scadă emisiile de carbon și să crească rata de reciclare. 55% este procentul asumat pentru reciclare până în 2025.

Voi introduce măturatul mecanizat și spălatul străzilor pentru a preveni poluarea cu praf, curățenia stradală trebuie să includă și zonele din spatele blocurilor, trebuie să avem o flotă modernă de mașini care ridică deșeurile. Este important să identificăm toate  parcelele private în care sunt aruncate resturi menajere, moloz etc. și sancționarea proprietarilor pentru a descuraja apariția unor gropi de gunoi improvizate și a unor focare de infecție.

Groapa de gunoi s-a lipit de orașul nostru. Pentru sănătatea și confortul piteștenilor voi demara procedurile de realizare a unei noi gropi de gunoi, la distanță de oraș.

Zgomot și calitatea aerului

Controalele asupra activităților zgomotoase vor fi frecvente, în special noaptea, pentru a ne asigura că liniștea este respectată.

Monitorizarea permanentă a zgomotului. Vom monitoriza nivelul de zgomot din tot orașul, astfel încât să putem acționa în zonele unde nivelul de zgomot nu se respectă.

Controlul permanent al calității aerului pentru a putea lua măsuri dacă aerul este poluat. Vom instala mai multe stații de măsurat calitatea aerului în întreg orașul și vom instala panouri electrice care să indice poluarea din acel moment.

Sistem centralizat de încălzire

În anul 2024, doar una din trei gospodării mai folosește sistemul centralizat de alimentare cu energie termică. Asta înseamnă costuri mari și pentru clienți beneficiari, chiar cu o subvenție generoasă de la buget, dar și pentru autoritate, respectiv indică clar faptul că sistemul public este în colaps. Eficientizarea sistemului centralizat de alimentare cu energie termică, prin reducerea consumului de resurse energetice şi prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, trebuie să fie prioritatea zero a administrației de la Pitești. Printre prioritățile mandatului meu sunt:

Modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea și extinderea sau înființarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică, pentru obiectivele/proiectele de investiții în: unitățile de producție a agentului termic; rețeaua de transport al agentului termic primar: apă fierbinte; puncte de termoficare sau modulele termice la nivel de imobil (centrale de bloc sau de cvartale de blocuri); rețeaua de distribuție a apei calde şi a agentului termic de încălzire.

Va fi o prioritate accesarea de fonduri europene pentru reforma termoficarii pe bune și achiziția de noi centrale de cartier. Subiectul interzicerii peste câţiva ani a centralelor de apartament pe gaz apare frecvent în atenția publică, deoarece planurile convenite de România cu instituțiile UE sunt de a contribui la reducerea consumului de energie şi a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul clădirilor. Asta înseamnă că și România va trebui să introducă treptat utilizarea panourilor solare în clădirile publice şi nerezidenţiale, în funcţie de dimensiunea lor, şi în toate clădirile rezidenţiale noi. Astea sunt decizii pe care o administrație responsabilă le anticipează și le implementează.

De anul viitor, potrivit legislației europene, subvenţionarea centralelor individuale pe bază de combustibili fosili va fi interzisă. Pe de altă parte, pot fi acordate în continuare stimulente financiare pentru sistemele de încălzire hibride, cum ar fi cele care combină o centrală pe combustibili fosili cu o instalaţie termică solară sau o pompă de căldură, iar autoritatea locală trebuie să fie partenerul cetățenilor care vor să investească în energie verde.

Apă – Canal 

De prea mulţi ani, societatea Apă Canal 2000 SA, aflată în subordinea Consiliului Local Piteşti (Municipiului Pitești deține cca. 90% din capitalul social al societății) şi finanţată exclusiv din bani publici, este una extrem de păguboasă, cu multe cheltuieli ineficiente şi salarii exorbitante pentru conducătorii ei.

Iar cel mai recent exemplu de management defectuos este ratarea unui mare proiect  pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Apă și de Canalizare din Județul Argeș în valoare de aprox. 200 de milioane de euro, din care 90 de milioane de euro erau dedicate exclusiv municipiului Pitești. Cum s-a întâmplat asta? Simplu – nu au ajuns la gradul de implementare pentru fazarea 2024-2025. De notorietate sunt mai multe exemple (revoltătoare a fost ignorarea coloniei ACH, unde au trăit în condiţii teribile aproape 300 de oameni pentru mulți ani, contracte date cu dedicație), în care managementul defectuos a dus la costuri mai mari la fiecare factură plătită din buzunarul fiecărui piteștean.

Apă Canal 2000 SA Piteşti e societatea care a impus piteştenilor unul dintre cele mai mari preţuri din România la apă şi canalizare. Ca să nu mai vorbim de faptul că multe dintre conductele de apă şi canalizare din oraş sunt vechi de zeci de ani, apa este murdară și nu poate fi băută.

Ce soluții avem:

  • Reformarea și reorganizarea din temelii a întregii Societăți Apă Canal 2000 SA. În prezent, societatea are peste 650 de angajați, care nu fac lucrări de investiții, ci doar reparații, cârpeli și branșamente și cu toate acestea proiectele pe fonduri nerambursabile nu sunt implementare la timp și banii sunt pierduți. E timpul să se termine cu nepotismele şi cu cheltuirea total ineficientă a banului public la Apă Canal.
  • Masterplan de reabilitare la întreaga rețea din tot orașul. În prezent, 47% din apa facturată este pierdere în sistem, iar acest lucru nu se poate repara cu alte cârpeli, ci cu proiecte integrate de reabilitare în întreaga rețea din oraș.
  • Transparentizarea tuturor cheltuielilor și achizițiilor derulate de către Apă Canal 2000 SA.
  • Scăderea facturilor cu aproximativ 25% față de prețurile practicate astăzi. Creșterile de prețuri aplicate succesiv în ultimii ani au fost condiție de implementare a proiectului ratat de către administrația GENTEA. În prima ședință de Consiliu Local voi iniția o Hotărâre de CL prin care să scădem prețurile la apă cu 25%.

ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI INFRASTRUCTURĂ DE SĂNĂTATE

Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești funcționează ca serviciu public cu personalitate juridică în subordinea Consiliului Local, iar atribuțiile sale trebuie să aibă în vedere măsuri și acțiuni necesare pentru a răspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii marginalizării și excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale și în scopul creșterii calității vieții cetățenilor piteșteni.

Pentru a putea să oferim servicii sociale integrate de asistență socială, este nevoie de o evaluare bazată pe indicatori de performanță atât a personalului Direcției, dar și a beneficiarilor serviciilor oferite pentru a avea un sistem funcțional.

Orașul nostru are nevoie de o diagnoză socială cu privire la nevoile de asistență și beneficii sociale, pentru a le putea dimensiona corect serviciile de care au nevoie. Copiii au nevoie de creșe și grădinițe sigure, părinții au nevoie de debirocratizare în accesarea beneficiilor financiare, bătrânii/seniorii au nevoie de servicii sociale de zi și de petrecere a timpului liber, de servicii de îngrijire la domiciliu, precum și de centre de îngrijire permanentă. Femeile care se confruntă cu situații de violență domestică au nevoie de servicii care să le ajute să fie în siguranță și ajutor judiciar, persoanele în căutarea unui loc de muncă au nevoie de sprijin în depășirea situației temporare și pentru reintegrarea pe piața forței de muncă. Persoanele cu dizabilități au nevoie de servicii care să îi îndrume spre o viață independentă și care să îi acompanieze în accesarea tuturor serviciilor la care au dreptul.

În municipiul Pitești, populația totală numără 141.275 de locuitori. Dintre aceștia, grupa de vârstă cu cea mai mare populație este cea cuprinsă între 40 – 49 de ani, în care se regăsesc 25.075 de persoane, ceea ce reprezintă aproximativ 17,8% din totalul populației. În același timp, intervalul de vârstă 50 – 80+ ani constituie 40,4% din populație (vs. 40%, media pe țară). Acest fapt indică o populație cu o vârstă medie mai înaintată decât media națională

Analiza populației pe grupe de vârstă în municipiul Pitești este esențială pentru adaptarea serviciilor publice la nevoile în schimbare ale locuitorilor. Doar așa putem stabili dacă avem nevoie de investiții în școli, licee, universități, locuri de muncă pentru absolvenți. O populație îmbătrânită însă impune măsuri privind asistența socială și medicală dedicată vârstnicilor și duce la furnizarea unor servicii publice adecvate fiecărui segment al populației.

Din păcate, numărul și calitatea serviciilor oferite nu este în parametrii corespunzători iar oferta de servicii menită să prevină situații de vulnerabilitate sau dependență este inexistentă. Acțiunile DAS trebuie să cuprindă acțiuni care au legătură cu viața de zi cu zi a piteștenilor, avem prea mulți copii care dezvoltă adicții de diverse substanțe, alcool, tutun sau chiar jocuri de noroc. Avem prea mulți copii cazuri de violență fizică sau verbală prezente în școlile din Pitești. Bullying-ul este un fenomen răspândit în școlile din România, lasă răni adânci, iar efectele pe care le produce sunt pe termen lung. Este datoria noastră să le oferim copiilor un mediu sigur, în care fiecare copil să se simtă în siguranță. Avem bătrâni care au nevoie de asistență continuă și de servicii medicale integrate care să fie ușor de accesat.

Pentru a veni în ajutorul copiilor expuși fenomenelor de adicții, de bullying și cyberbullying, voi demara prin DAS Municipiul Pitești o serie de campanii și proiecte menite să crească gradul de conștientizare cu privire la această problematică și să prevină și să combată aceste fenomene atât în rândul copiilor preșcolari, cât și în cadrul școlilor și liceelor. Voi folosi experiența tuturor organizațiilor neguvernamentale care au studiat deja aceste fenomene și-au exemple concrete de proiecte de succes.

Copiii noștri trebuie să aibă opțiuni unde își  pot pune în practică abilităţile şi aptitudinile, exprimându-şi într-un mod creativ pasiunile şi talentele artistice, culturale, sportive, tehnico-ştiinţifice. De aceea, voi demara un proiect inovator, care să se adreseze  copiilor și tinerilor din Pitești (copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 – 18 ani, care domiciliază sau care au reședința în Pitești, dar și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 – 26 ani).

Campusul de Recreere şi Dezvoltare Personală

Campusul va fi un compartiment subordonat DAS Municipiul Pitești, care se adresează tuturor copiilor și tinerilor din Pitești, unde se vor desfășura activității didactice și practice cu elevi, dotat cu ateliere de creație (atelier de muzică, pictură, lectură etc) și laboratoare, spații pentru activități de tip after-school, săli și terenuri de sport, facilități pentru desfășurarea activităților nonformale  pentru elevi. Campusul va avea în vedere oferirea de cursuri de specializare tinerilor în căutarea unui loc de muncă, dar va avea și facilități pentru cadrele didactice pentru  învățarea continuă.

Dezvoltarea infrastructurii sociale și sanitare este o nevoie concretă a Piteștiului, iar principalele nevoi identificate au legătură cu:

  • Înființarea unor centre de permanență medicală și modernizarea rețelei de policlinici.
  • Înființarea unei cantine sociale.
  • Cămine pentru persoane vârstnice. 

Banii cheltuiți astăzi de primarul PSD pe panseluțe trebuie investiți în centre de permanență medicale și trebuie finanțate de la bugetul Primăriei Pitești. Rețeaua de policlinici trebuie modernizată și dotată corespunzător, iar accesul la medicina de familie și servicii medicale conexe, de recuperare medicală să fie înlesnită de către Primărie. Voi face din asta o prioritate a mandatului meu de primar.

Înapoi