Pentru a fi un oraș de succes, trebuie să fim un oraș educat.
Investiția în învățământ, în infrastructura școlară este de departe cea mai bună investiție și singura care poate genera progres. O știm cu toții. Pentru fiecare leu investit în programe școlare, în infrastructură educațională de calitate, se generează, pe termen lung, venituri de zeci de ori mai mari. O școală bună înseamnă tineri pregătiți pentru viitor, pregătiți pentru piața muncii.
Nu este părinte care să nu se întrebe: „În ce cartier găsesc cele mai bune școli? Care e cea mai bună școală pentru copilul meu?”. În calitate de primar, în câțiva ani, vreau să pot răspunde la întrebările astea cu: „Toate cartierele au școli bune, toate școlile sunt pregătite pentru dezvoltarea copiilor noștri”.
Asta va fi o prioritate a mandatului meu și se va putea realiza printr-o planificare riguroasă și un plan implementat în următorii opt ani. Ce presupune acest obiectiv: toți elevii, începând cu ciclul primar și continuând cu cel gimnazial, să învețe în program de la ora 8/9 la 12/14, așa cum, de altfel, recomandă și Legea Educației. Elevii vor beneficia de masă caldă la școală, de program after-school în cadrul unităților de învățământ, dar și de diferite activități recreative.
Beneficiile unui asemenea program: toți elevii din Pitești vor avea același program, de la clasa zero până la clasa a VIII-a inclusiv, iar părinții vor putea opta pentru programul after-school gratuit, având astfel siguranța copiilor lor. În plus, cei mici vor putea desfășura și alte activități extrașcolare în timpul liber.
Beneficii în plan economic: un plan masiv și asumat de investiții pe termen de opt ani va însemna un plus de activitate pentru agenții economici din Pitești și chiar din județul Argeș.
Nu mai poate exista fondul clasei din care părinții cumpără: cretă, markere, hârtie igienică și chiar săpun. Voi aproba și dezvolta, în etape, la nivelul întregului Pitești:
Vom actualiza și inventaria necesarul de spații de clase, pentru conceperea unui plan de investiții pe opt ani, cu ajutorul fondurilor europene și naționale, pentru investiții masive în infrastructură școlară – spații de săli de clasă, cantină în fiecare școală, spații pentru activități recreative în cadrul unităților de învățământ.
Educația din Pitești este o prioritate pentru mandatul meu de primar. Dezvoltarea vine doar la pachet cu inovația, de aceea trebuie să creștem alocările bugetare cu 70% pentru investiții în sectorul educațional și cu cel puțin 30% pentru funcționarea unităților de învățământ.
Cum facem asta? Prin diversificarea surselor de finanțare și prin atragerea de fonduri europene pentru modernizarea, extinderea și construirea de noi școli, grădinițe și creșe în Pitești.
Achiziția echipamentelor moderne pentru fiecare clasă. Laboratoare moderne – tinerii noștri trebuie să fie pregătiți pentru meseriile viitorului. Primăria derulează programe prin Planul Național de Reziliență și Redresare (PNRR) pentru dotări cu materiale didactice și echipamente IT, iar eu mă voi asigura că toate fondurile vor fi atrase și cheltuite cu cap astfel încât să putem dota prin atragerea de finanțări: laboratoare de robotică, IT, științe ale naturii, punând bazele unui parteneriat solid cu școlile, liceele, universitatea și mediul de afaceri.
Punerea la aceeași masă a operatorilor economici cu potențiali angajați (elevii ce vor absolvi o formă de organizare profesională și tehnică) este și în responsabilitatea Primăriei și voi organiza târguri ale educației duale în parteneriat cu mediul privat și universitar din Pitești.
Excelența trebuie recompensată și voi iniția apeluri de proiecte pentru peste 500 de burse Generația Tech pentru tineri, în parteneriat cu mediul de afaceri. Voi dezvolta Parteneriate cu universități de top pentru lansarea programelor de licență și masterat la Pitești care să țină pasul cu nevoile de dezvoltare ale orașului.
Profesionalizarea cadrelor didactice și o atenție sporită pentru școlile cu rată scăzută de promovare. Profesorii schimbă viața copiilor noștri. O știu de la mama mea, care a fost învățătoare timp de peste 40 de ani și a îndrumat generații de elevi. Ei merită să fie tratați cu profesionalism și ajutați să progreseze. Primăria Pitești trebuie să colaboreze cu profesorii noștri și să finanțeze programe de dezvoltare/formare, pentru a implementa în Pitești modelul altor orașe europene. Putem să fim un exemplu de succes pentru România.
Voi susține un parteneriat între administrația locală și școlile de prestigiu (naționale sau internaționale). E nevoie de parteneriate cu ambasade și cu experți internaționali pentru introducerea de modele funcționale de învățământ în școlile de stat. Primăria trebuie să fie un mediator între mediul de business și cel academic. Avem nevoie de acest parteneriat real între mediul de afaceri, sindicate și ONG-uri, pentru ca liceele și facultatea din Pitești să ofere cursuri relevante pentru ca tinerii noștri să dezvolte abilitățile care se cer pe piața muncii.
Vrem să ne formăm copiii în spiritul respectului pentru mediu. Școlile, cu ajutorul Primăriei Pitești, vor desfășura activități pentru ca elevii să fie direct implicați în activități de mediu: plantarea copacilor, vizite în parcurile din Pitești, acțiuni de ecologizare. Cursuri pentru educație antreprenorială, dar și educația civică interactivă, prin instruirea elevilor despre funcționarea Primăriei, a Consiliului Local și a altor instituții din subordinea Primăriei. De asemenea, va funcționa un consiliu local al elevilor, care va dezbate și adopta propuneri pentru elevi, Primăria urmând să le transpună în proiecte concrete și să le implementeze. Este esențial să implicăm și să educăm copiii în ceea ce privește modul de funcționare a administrațiilor publice.
Trebuie să scăpăm de politizarea din școli. Nu este normal să avem directori și membri în consiliile de administrație numiți politic, în urma înțelegerilor dintre aceleași partide. Un primar trebuie să susțină cei mai buni oameni, profesioniști adevărați, nu oamenii de partid. Atunci când primarul numește un om în conducerea școlilor, trebuie să vină la pachet cu indicatori de performanță și cu obiective măsurabile și realizabile. Directorii de școli și oamenii din consiliile de administrație trebuie să ia decizii doar cu gândul la elevi. Performanță în școli. Facem asta cu oameni profesioniști.